{{ showmenu }}
  • kansen voor hout
  • bouwen met hout

Persbericht Centrum Hout

Centrum Hout start in 2019 met de campagne ‘Hout. Natuurlijk van nu’.

De bewustwording van de unieke eigenschappen van hout in de bouw groeit, toch blijven er hardnekkige vooroordelen over hout bestaan.

Bussum, 11 juli 2019 – Centrum Hout start vanaf oktober met de campagne ‘Hout. Natuurlijk van nu’. De keuze voor hout moet een vanzelfsprekendheid zijn. De campagne is gericht op het veroveren van de voorkeurspositie van hout en houtproducten en de realisatie van marktgroei in de relevante sectoren.

Kansen zien en benutten

Hout prikkelt alle zintuigen. Het heeft een warme uitstraling en ziet er mooi uit. Mensen voelen iets bij hout. Het nodigt uit om aan te raken en het ruikt lekker. Toch bestaan er hardnekkige vooroordelen over hout en kampt hout onterecht met een imagoprobleem. Deze minpunten zijn vooral gebaseerd op perceptie en dankzij innovatiekracht al lang opgelost. Zo is 85% van het hout in Nederland afkomstig uit duurzaam bosbeheer, dus uit bos dat behouden blijft en weer CO2 vastlegt. En door technologische oplossingen zijn zaken als brandwerendheid en onderhoud geen beperkingen meer maar voordelen.
De campagne is een pleidooi aan alle doelgroepen om te investeren in hout en houtenproducten in onze leefomgeving.

Quote Paul van den Heuvel, directeur Centrum Hout:

“Het kan! Duurzaam bouwen doe je vanzelfsprekend met hout én voldoe je aan strenge milieu- en klimaateisen. Er is geen beter moment dan nú om dit groots naar buiten te brengen.

Over de campagneregel ‘Hout. Natuurlijk van nu’

Een natuurlijker en milieuvriendelijker bouwmateriaal dan hout bestaat niet. ‘Van Nu’ geeft aan dat we juist in tijden van klimaatdiscussies, CO2-afspraken, veranderende politieke-maatschappelijke-economische- wensen het materiaal voor vandaag én de toekomst zijn.

De campagne gaat medio oktober 2019 van start en via verschillende media uitgerold worden.

Visie en missie Centrum Hout

Vanaf 1 januari 2018 hebben de brancheverenigingen het NBvT en de VVNH de federatieve vereniging Centrum Hout opgericht. Centrum Hout bundelt projectmatig en structureel hun krachten en is hét aanspreekpunt voor hout en houtproducten in Nederland. Zij fungeert als kennisbank, vraagbaak en communicatiespil én stimuleert het gebruik van hout.