{{ showmenu }}

Jan van der Meer - VDM woningen

  • prestatie
  • duurzaamheid

Bij VDM woningen ligt tot op heden geen enkel bouwproject stil als gevolg van de aangescherpte stikstofnorm (de KDW/ kritische depositie waarde). VDM Woningen heeft voor een aantal van haar houtskeletbouw (HSB)-projecten een stikstofuitstoot-onderzoek moeten laten uitvoeren, waarbij blijkt dat deze ontzettend ver onder de norm scoren. Hoe kan dat? Algemeen directeur Jan van der Meer licht het toe.

“Tja, de stikstofuitstoot is in de bouw momenteel een gigantisch probleem. Maar wij hebben daar momenteel nog geen hinder van.”

Industriële houtskeletbouw voorkomt bouwstilstand

“Wij bouwen namelijk volledige houtskeletbouwwoningen. En bouwen met hout geeft een lage stikstofuitstoot en tegelijkertijd opname van CO2. We gebruiken voor de rest bijna geen grondstoffen die het milieu belasten.

Daarnaast bouwen wij op industriële wijze. Dat doen betonbouwers bijvoorbeeld ook, maar het grote verschil zit ‘m op dit gebied in het transport. Bij prefab houtskeletbouw kun je veel elementen tegelijk op de vrachtwagen vervoeren. Hout is simpelweg lichter dan beton. Hierdoor hebben wij veel minder transportbewegingen richting de bouwlocatie in vergelijking met traditionele bouwers.

 

Ver onder de norm voor stikstofuitstoot in de bouw

Dit zijn factoren waardoor wij met onze projecten enorm ver onder de norm uitkomen, we hebben er zelfs geen last van dichtbij natuurgebieden of Natura 2000-gebieden.

“Onze industriële houtskeletbouwprojecten scoren zo ver onder de geldende norm voor stikstofuitstoot, dat het onvoorstelbaar lijkt, maar het is echt waar.”

We hebben 2 bouwprojecten van ons laten uitrekenen op stikstofuitstoot door Noorman Bouw- en Milieuadvies uit Groningen. Voor de geldende norm zit het ene project van 11 woningen 1,5 miljoen keer onder deze norm. Het andere project van 18 woningen, zit 900.000 keer onder deze norm. Ik ben altijd wel wat voorzichtig met deze getallen, want ze zijn bijna niet voor te stellen. Als je bouwt met hout, op een industriële manier, dan krijg je dit dus voor elkaar.”

Het geheim zit ‘m grotendeels in de transportbewegingen

“We bouwen dus volledig hsb op industriële wijze. We produceren in de fabriek, dat geautomatiseerd verloopt met een hoge nauwkeurigheid. Dat is in dit kader ook belangrijk, in verband met de luchtdichtheid. Het merendeel  van onze werkzaamheden vinden plaats in onze fabriek in Drogeham. Hsb heeft gemiddeld 30 tot 40% minder transportbewegingen van fabriek naar bouwplaats.

“Bij ons past een gemiddelde woning op 2,5 vrachtwagen.”

Op de bouwlocatie moeten wij natuurlijk wel de fundering uitgraven met een graafkraan die op fossiele brandstof draait. En we gebruiken een kraan om het casco te plaatsen. Daarna hebben wij tijdens de gehele bouw bijna geen stikstofuitstoot van materieel en dus minimale belasting voor het milieu.

Je vindt bij onze werken ook geen straten vol met werkbusjes, want onze mensen komen en gaan met vier personen tegelijk in een busje. Dus opgeteld hebben wij ook qua overige verkeersbewegingen heel weinig uitstoot.

Ook na de bouw zelf is een hsb-woning een winnaar

Verder kijkend dan de bouw zelf, de installaties in de woning zijn energiezuinig en houtskeletbouw biedt dankzij het natuurproduct hout een behoorlijk goed isolerende jas om de woning. Een behaaglijk wooncomfort en een lager energieverbruik, dat is goed voor iedereen.”